بتن غلطکی
بتن غلتکی بتنی است که اسلامپ آن صفر می باشد، هرچه عدد اسلامپ بالا باشد روانی بتن بالا رفته و این یعنی نسبت آب به سیمان بتن بالا می باشد این در حالی است که عدد اسلامپ صفر یعنی روانی آن صفر بوده یا به عبارتی بتن ما خشک است. تراکم آن با ماشین آلات متراکم سازی انجام می شود، به همین دلیل این نوع بتن، خشک بودن همین موضوع می باشد و در اجرای سازه های حجیم کاربرد دارد، برای اجرای آن از ماشین آلات راهسازی و عملیات خاکی استفاده می شود. بتن غلطکی بایستی آنقدر خشک باشد که بتواند تقریبا نظیر دانه های خاک به راحتی پخش شده و بوسیله ماشین آلات متراکم کننده نظیر غلتک، متراکم گردد.
به طور کل بتن RCC از 10 درصد مواد سیمانی، 13 درصد آب، 35 درصد سنگدانه ریز، 40.5 درصد سمگدانه درشت و 1.5 درصد هوا تشکیل می شود. البته این درصدها با توجه به شرایط مختلف تغییر می کنند.
دلايل بسياري براي استفاده گسترده از RCC وجود دارند:
الف) براي ساخت آنها نياز به دستگاه خاصي نيست و روسازي هاي RCC را مي توان با دستگاه هايي که معمولاً در دسترس هستند و براي مقاصد ديگر نيز به کار مي روند، اجرا نمود.
ب) علاوه بر اين، ساده بودن عمليات ساخت، نياز کمتر به نيروي انساني و نرخ توليد بالا، منجر به صرفه جويي قابل توجهي در مقايسه با ساير انواع روسازي ها مي گردد.
پ) همچنين با در نظر گرفتن کاربرد RCC در مقاوم سازي روسازي هاي موجود، اين روسازي ها به علت پايداري و استحکام ساختار مصالح سنگي پس از تراکم، امکان باز کردن سريع راه به روي ترافيک را فراهم مي سازند.
بتن غلتکی (RCC) یا بتن نورد شده (رول بتن) ترکیب خاصی از بتن است که اساساً دارای همان مواد تشکیل دهنده بتن معمولی است اما در نسبتهای متفاوت، و به طور فزایندهای با جایگزینی جزئی خاکستر بادی به جای سیمان پرتلند یک جنبه مهم در ساخت سد RCC است، زیرا گرمای تولید شده توسط هیدرااسیون خاکستر بادی به طور قابل توجهی کمتر از گرمای تولید شده توسط هیدراتاسیون سیمان پرتلند است. این به نوبه خود بارهای حرارتی روی سد را کاهش می دهد و پتانسیل ایجاد ترک حرارتی را کاهش می دهد.
برای کاربردهای سد، بخشهای RCC به صورت بالابر به بالا در لایههای افقی متوالی ساخته میشوند که منجر به یک شیب پایین دست میشود که شبیه یک پلکان بتنی است. هنگامی که یک لایه قرار می گیرد، می تواند بلافاصله از تجهیزات حرکتی زمین برای قرار دادن لایه بعدی پشتیبانی کند. پس از اینکه RCC روی سطح بالابر رسوب کرد، بولدوزرهای کوچک معمولاً آن را در لایه هایی به ضخامت یک فوت (حدود 30 سانتی متر) پخش می کنند.
خواص بتن غلتکی :
1-کارایی
این بتن ها باید ظرفیت تحمل وزن ماشین های متراکم سازی را داشته باشند. همچنین با توجه به اینکه اسلامپ این نوع از بتن ها صفر می باشد مسئله کاهش کارایی بتن بعد از ساخت و گیرش، مسائل مهمی است که می باید به آن توجه ویژه نمود.
۲- جداشدگی
جداشدگی از مسائل مهم برای پروژه هایی مانند سدسازی می باشد، به این دلیل که میزان سیمان مصرفی برای بتن غلتکی به علت کنترل حرارت ناشی از هیدراسیون کم می باشد و قطر ذرات بکار رفته برای بتن غلتکی بزرگتر از قطر ذرات بکار رفته برای بتن معمولی بکار رفته برای راهسازی است. لذا مشکل جداشدگی دانه ها برای بتن غلتکی سد پررنگ تر است.
۳-آب انداختگی
با توجه به کم بودن میزان آب مصرفی برای بتن غلتکی، مشکل آب انداختگی بطور قابل توجهی مطرح نیست.
۴-جرم حجمی و درجه تراکم
با توجه کم بودن میزان آب بتن غلتکی جرم حجمی آن در صورت تراکم مناسب قدری بیشتر بتن معمولی است.
۵-مقاومت فشاری
مقاومت فشاری و دوام بتن غلتکی مورد استفاده در روسازی بالاتر از مقاومت فشاری بتن بکار رفته در سد است زیرا که سیمان بتن غلتکی سد کمتر می باشد ولی بتن غلتکی روسازی با توجه به ضخامت کم آن و مسئله ساز نبودن بحث حرارت سیمان بیشتری دارد.
۶-مدول الاستیسیته
مدول الاستیسته بتن غلتکی قدری بیشتر از بتن معمولی با مقدار سیمان مشابه است.
کاربرد بتن غلتکی در راهسازی :
بتن آسفالت یک ماده کامپوزیتی است که معمولاً برای روکش کردن جادهها، پارکینگها استفاده میشود. فرودگاهها و هسته سدهای خاکی. مخلوط آسفالت از اوایل قرن بیستم در ساخت و ساز روسازی استفاده شده است. این شامل سنگدانههای معدنی است که به همراه آسفالت چسبانده شدهاند، در لایهها چیده شده و متراکم شدهاند. این فرآیند توسط مخترع بلژیکی-آمریکایی ادوارد دی اسمدت اصلاح و تقویت شد.
محاسن استفاده از بتن غلطکی(RCC) به جای آسفالت :
-
با توجه به افزایش قیمت قیر طی سالهای اخیر و احتمال افزایش قیمت آن در آینده روسازی بتنی بسیار مقرون به صرفه تر از آسفالت میباشد.
-
در صورتی که زیرسازی درلایه های زیراساس و اساس بیش از تراکم خوبی برخوردار باشد روسازی بتنی را میتوان بر روی هر کدام از این لایه ها اجرا کرد .(ضرورتی بر اجرای اساس نیست)
-
استفاده از مشتقات نفتی از جمله قیر باعث آلودگی محیط زیست میگردد.
-
نصب وجابجایی دستگاه بچینگ (بتن ساز) در مقایسه با کارخانه آسفالت آسان تر و کم هزینه تر است.
-
حساسیت کم به روغن های ریخته شده مثل گازوییل و مواد خورنده در محوطه های صنعتی
-
بزرگترین حسن این روسازی هزینه پایین آن در نگهداری و راهداری بعد از اجرا میباشد، که این هزینه تقریباٌ ده برابر کمتر از آسفالت میباشد.
-
در معابر عمومی شهری که احتمال ایجاد برشهای متفاوت توسط سازمانهای مختلف از جمله آب ، برق ، گاز ، مخابرات ، فاضلاب و … وجود دارد، در صورت استفاده از این روسازی بعد از اتمام عملیات اجرایی و حفاری آنان به سادگی قابل مرمت و بازسازی میباشد و احتمال نشست کردن و خرابی آن بسیار پایین میباشد.
-
عمر مفید بتن حداقل ۲ تا ۳ برابر آسفالت است.
-
با توجه به توضیحات مندرج در بالا و جمع بندی کلی آن کاملا” مشهود میباشد که هزینه های اجرای این روسازی نسبت به آسفالت به خصوص در مورد نگهداری و مراقبت بعد از اجرا بسیار پایین تر و مقرون به صرفه تر میباشد.
-
نداشتن مشکلات ناشی از نشست
برچسب: بتن-بتن نت-بتن رشت-رشت بتن-بتن آماده-بتن آماده رشت-خرید بتن-خرید بتن در رشت-سفارش بتن در رشت-سفارش آنلاین بتن در رشت-بتن با کیفیت و بصرفه-عیار بتن- رده مقاوتی بتن-بتن عیار350- بتن عیار400-فوندانسیون-ستون-سقف بتن مگر-بتن ریزی فوندانسیون-بتن ریزی سقف-بتن ریزی ستون-رشت بتن-پمپ بتن رشت-تراک میکسر-میکسر بتن-کامیون میکسر بتن-روان کننده